Mme Marie Neihouser

Maître de conférences

Science politique

Publications

2025

Article dans une revue

titre
Les réseaux sociaux en territoire populaire : des usages électoraux informatifs et fragmentés
auteur
Marie Neihouser, Tristan Haute
article
Participations - Revue de sciences sociales sur la démocratie et la citoyenneté, 2025, N° 40 (3), pp.223-250. ⟨10.3917/parti.040.0223⟩
typdoc
Article dans une revue
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.science/hal-05214303/file/Article_Participations.pdf BibTex
titre
The digital party paradox: behind participationism, the persistence of traditional political repertoires on Facebook
auteur
Julien Figeac, Marie Neihouser, Ferdinand Le-Coz
article
European Journal of Communication, 2025, 0, ⟨10.1177/02673231251340803⟩
typdoc
Article dans une revue
Accès au texte intégral et bibtex
https://shs.hal.science/halshs-05068606/file/Figeac-al_EJC_Vauteurs.pdf BibTex

Communication dans un congrès

titre
Young, male, divisive issues: the social and political characteristics of French MPs that encourage audience engagement on Facebook, Instagram, and Twitter
auteur
Julien Figeac, Marie Neihouser, Jérémie Garrigues
article
28th IPSA World Congress of Political Science, Seoul National University, Jul 2025, Seoul (Korea), South Korea
typdoc
Communication dans un congrès
Accès au bibtex
BibTex
titre
Comment travailler sur la campagne électorale ?
auteur
Fabienne Greffet, Pierre Lefébure, Jérémie Moualek, Marie Neihouser
article
Première rencontre : Réseaux et Etudes Electorales en France (REEF), Eric Agricoliansky; Antoinette Baujard; Céline Braconnier; Hélène Combes; Élodie Druez; Anne-France Taiclet; Mickael Temporao; Vincent Tiberj, Jun 2025, Paris, France
typdoc
Communication dans un congrès
Accès au bibtex
BibTex

Chapitre d'ouvrage

titre
The Changing Information Landscape and the Rise of Digital Technology: Friend or Foe of Representative Democracy?
auteur
Felix-Christopher von Nostitz, Giulia Sandri, Marie Neihouser
article
French Democracy in Distress, Springer Nature Switzerland, pp.165-190, 2025, French Politics, Society and Culture, 978-3-031-92212-1. ⟨10.1007/978-3-031-92213-8_7⟩
typdoc
Chapitre d'ouvrage
Accès au bibtex
BibTex

Pré-publication, Document de travail

titre
Algorithmic curation of News on YouTube: Evidence from the 2022 French Presidential Campaign
auteur
Julien Figeac, Erwan Le Merrer, Marie Neihouser, Gilles Trédan
article
2025
typdoc
Pré-publication, Document de travail
Accès au texte intégral et bibtex
https://shs.hal.science/halshs-05398989/file/Curation_News_YouTube.pdf BibTex

2024

Article dans une revue

titre
Patterns and Factors of Political Disconnection on Social Media: A Cross-Platform Comparison
auteur
Felix-Christopher von Nostitz, Marie Neihouser, Giulia Sandri, Tristan Haute
article
Global Media and Communication, 2024, 12, ⟨10.17645/mac.8544⟩
typdoc
Article dans une revue
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.science/hal-04817944/file/MaC%2012%20-%20Patterns%20and%20Factors%20of%20Political%20Disconnection%20on%20Social%20Media_%20A%20Cross-Platform%20Comparison.pdf BibTex
titre
Patterns and Factors of Political Disconnection on Social Media: A Cross-Platform Comparison
auteur
Felix-Christopher von Nostitz, Marie Neihouser, Giulia Sandri, Tristan Haute
article
Media and communication, 2024, Media and Communication, 12, ⟨10.17645/mac.8544⟩
typdoc
Article dans une revue
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.univ-lille.fr/hal-04808250/file/VonNostitzNeihouserSandriHaute_MaC%2012.pdf BibTex
titre
Data-Campaigning on Facebook: Do Metrics of User Engagement Drive French Political Parties’ Publications?
auteur
Julien Figeac, Marie Neihouser, Ferdinand Le Coz
article
Media and communication, 2024, 12, ⟨10.17645/mac.8487⟩
typdoc
Article dans une revue
Accès au texte intégral et bibtex
https://shs.hal.science/halshs-04763247/file/MaC%2012%20-%20Data-Campaigning%20on%20Facebook_%20Do%20Metrics%20of%20User%20Engagement%20Drive%20French%20Political%20Parties%27%20Publications_.pdf BibTex
titre
Individual attitudes towards internet voting: The case of France
auteur
Felix-Christopher von Nostitz, Marie Neihouser, Giulia Sandri, Tristan Haute
article
JeDEM - eJournal of eDemocracy and Open Government, 2024, 16 (3), ⟨10.29379/jedem.v16i1.889⟩
typdoc
Article dans une revue
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.science/hal-04724524/file/i%20Vote%20France.pdf BibTex
titre
Exploring political branding in the hybrid media system: the case of LREM candidates during the 2017 general elections in France
auteur
Marie Neihouser, Philippe Dubois
article
French Politics, 2024, ⟨10.1057/s41253-024-00264-1⟩
typdoc
Article dans une revue
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.science/hal-04724511/file/Article_24.05.24.pdf BibTex
titre
Pratiques médiatiques et segmentation des publics de l'information politique en France
auteur
Franck Bousquet, Julien Figeac, Marie Neihouser
article
Communication [Information Médias Théories] : revue québécoise des recherches et des pratiques en communication et information, 2024, 41 (1), ⟨10.4000/127l4⟩
typdoc
Article dans une revue
Accès au texte intégral et bibtex
https://shs.hal.science/halshs-04682567/file/Version_Hal.pdf BibTex
titre
« Variables lourdes » et effets de voisinage
auteur
Tristan Haute, Marie Neihouser, Camille Kelbel, Thomas Soubiran, Nicolas Bué, Fabien Desage, Martin Baloge, François Briatte, Felix-Christopher von Nostitz, Giulia Sandri, Julien Talpin
article
Revue Française de Science Politique, 2024, Vol. 73 (2), pp.195-225. ⟨10.3917/rfsp.732.0195⟩
typdoc
Article dans une revue
Accès au bibtex
BibTex

Traduction

titre
Facebook lors des campagnes électorales : Les métriques d'engagement des utilisateurs orientent-elles les publications des partis politiques français ?
auteur
Julien Figeac, Marie Neihouser, Ferdinand Le Coz
article
2024, ⟨10.17645/mac.8487⟩
typdoc
Traduction
Accès au texte intégral et bibtex
https://shs.hal.science/halshs-04764404/file/Figeac_al_2024_MaC_Traduction.pdf BibTex